Een bijzondere vakantie in 2002
Na ruim 55 jaar had ik voor eerst bewust contact met mijn vader. Hij woont met vrouw en hun ook getrouwde kinderen in Canada. Het contact wat via Versteegt.net ontstaan is verliep doormiddel van E-mail, brieven en telefoontjes. Dit monde uit in een uitnodiging voor een vakantie in Canada. Vliegveld Edmonton Omdat er ook al ander dingen gepland waren was het wel puzzelen wanneer, maar op maandag 5 augustus stapten mijn vrouw en ik in het vliegtuig voor onze eerste vliegervaring. Na een toch wel lange zit (9 uur) volgde de landing op vliegveld Edmonton waar we allerhartelijkst en emotioneel begroet werden. De volgende dag zijn we de directe omgeving een beetje gaan verkennen en hebben het rustig aan gedaan.
Fort Saskatchewan Op woensdag hebben we een bezoek gebracht aan de plaats Fort Saskatchewan, waar we natuurlijk ook bezoek gingen bij mijn broer Bill, zijn echtgenoot en kinderen die daar wonen. Ook deze dag was weer heel bijzonder door de ontmoeting met familie die je nog nooit eerder gesproken hebt.
Weer terug in Edmonton hebben we het grootste overdekte winkelcentrum ter wereld bezocht. Er zijn 800 winkels en mogelijke soorten restaurants, een mini golfbaan, een groot golfslagbad, een ijsbaan waar ook ijshockeywedstrijden gespeeld worden en een soort kermis (pretpark) met draai- en zweefmolens voor groot en klein. Er zijn gewoon te veel attracties om op te noemen. Bijzonder is wel de rollercoast met verschillende loopings. Ook is er een groot bassin waarin op ware grote een replica ligt van het schip van Columbus. In dat zelfde bassin varen ook nog onderzeeboten waarin je een tochtje kan maken, en is er een bassin met dolfijnen. Alles bij elkaar kan je er wel een dag doorbrengen. West Edmonton mall
Toen waren de Rocky Mountains aan de beurt. Een prachtig gebied waar je niet uitgekeken raakt. Crossing
Van uit motel “The Crossing” in het “National park Jasper” hebben we tochten gemaakt in de richting van Jasper en Banff. Icefields Parkway De Icefields parkway, is één van de mooiste wegen van Canada, en loopt van Banff naar Jasper. The Crossing ligt aan deze weg, dus het is niet zo verwonderlijk dat we op weg naar Jasper onze ogen uitkeken naar dit stuk prachtige natuur. Iedere bocht in de weg bood ons weer een nieuw fraai uitzicht op de bergen.
GletsjerBij de Athabasca Glacier zijn we uiteraard de auto uitgegaan om deze van dichtbij te bekijken. Deze gletsjer is het hoogste punt van de Columbia Icefields. Het Columbia Icefield, de grootste attractie van de Parkway, is met in totaal 325 km2 het grootste ijsveld van de Rocky Mountains; het ijs is gemiddeld 365 m dik, met een maximum van soms wel 900 m.
Gletsjer Na dit koude uitstapje reden we weer verder naar Jasper onderweg weer genietend van al het moois wat we zagen. Jasper is een toeristische plaatsje dat in de zomer een uitgangspunt is voor tochten door de bergen en ’s winters een druk bezochte wintersportplaats. Wij bezochten het alleen maar om een hapje te eten, want we hadden voor de middag nog een wandeling op het programma staan.
 CanyonEen paar kilometer ten noordoosten van Jasper ligt de Maligne canyon. Langs deze canyon hebben we een prachtige wandeling gemaakt. Het is indrukwekkend om te zien hoe het heldere water door deze op sommige plaatsen ca 50 meter diepe canyon stroomt.
Peyto Lake Als je vanaf motel Te Crossing de Icefields parkway de andere kant op rijd ga je richting Banff. In de Rocky Mountains liggen bijzonder mooie bergmeren, twee daarvan hebben we bezocht.
Het Peyto Lake dat heel mooi is door de smaragdgroene kleur van het water en de weerspiegeling van de bergtoppen in het water. De meren hebben deze kleur alleen in de lente en in de zomer, dat komt door bepaalde stoffen die met het smelt water van de bergen in het meer komen.
Lake LouiseEn het Lake Louise. De “Stoney Indians” noemde het “Lake of the little fishes”. In 1884 werd het smaragd groene meer vernoemd als “Lake Louise”. Naar de dochter van Queen Victoria, prinses Louise Caroline Alberta. Van november tot juni ligt er ijs op het meer, en het water wordt zomers niet warm dan 4 graden Celsius. Het meer ligt op 1731 meter. De berg op de achtergrond is de Mount Victoria met een hoogte van 3459 meter. Banff is net als Jasper zowel ’s zomers als in de winter een druk bezochte toeristenplaats. In Banff zijn de Upper Hot Springs, heet water bronnen die het begin van het toerisme in dit gebied zijn geweest. Ook hier zijn weer prachtige uitzichten te bewonderen.
Uitzicht Banff
Midden in Banff op een grasveld bij een aangelegd park vol bloemen en watervalletjes, (deed ons denken aan de Japansetuin in Den Haag) stond een heuse Indianentent, een “teepee shelter”. Toen wij naar binnen liepen stond er een echte indiaan samen met zijn zoon hun levensgeschiedenis te vertellen, en gaf uitleg over de dingen die zij vroeger gebruikte. Heel interessant om te zien, maar hun verhaal konden wij niet helemaal volgen. Maar gelukkig spreken mijn vader en zijn vrouw nog perfect Nederlands, zodat zij voor de vertaling zorgden. De Rocky Mountains is een bijzonder mooi gebied waar je niet op uitgekeken raakt. De terug rit van The Crossing naar Edmonton over David Thompson Higway langs het Abraham Lake is ook prachtig om te rijden. Via Rocky Mountainhous kwamen we na een rit van 400 km weer in Edmonton aan. Vervolgens was er nog een familie bezoek gepland. Hiervoor moesten we naar Calgary dat 300 km ten zuiden van Edmonton ligt. Dit bezoek hoort ook bij één van de emotionele hoogte punten van onze reis. De ontmoeting met mijn zus Chris en echtgenoot en kinderen was bijzonder hartelijk, en het afscheid nemen na een bezoek dat door iedereen als te kort werd ervaren was dan ook moeilijk.
Park Edmonton Op onze laatste zondag in Canada hebben we heerlijk gewandeld, ’s-morgens in de omgeving van het huis en ’s-middags langs de North Saskatchewanriver die dwars door Edmonton kronkelt. Het was lekker zonnig wandelweer dus ook dit was genieten.
Boven Canada Op maandag was het moeilijke moment om na 14 fantastische dagen afscheid te moeten nemen, en op dinsdag waren we na een vliegreis van 11 uur weer in Nederland. We kunnen terug kijken op fijne ontmoetingen en hebben het idee dat we een heel klein stukje hebben gezien van een mooi en groot land.

Wij hebben genoten van deze bijzondere 14 dagen vakantie, eigenlijk te kort. Maar de emotionele en hartelijke ontmoetingen zullen wij nooit vergeten. Alles heb ik op video gezet, dus kunnen wij thuis met de kinderen er nog volop van genieten.

Onze contacten met mijn familie Versteegt in Canada is hierdoor alleen maar sterker geworden. Ik heb de videoband inmiddels naar mijn vader opgestuurd, al ging dat niet zo makkelijk want in Canada hebben ze een ander systeem. Met deze vakantiefilm aangevuld met opname van onze woonplaats en onze kinderen hebben we ze een groot plezier gedaan. Zo konden we toch iets terug doen voor 14 dagen verwent zijn.